Softimage XSI نرم افزار تخصصي گرافيكي سه بعدي ديجيتالي است كه در طراحي و ساخت تصاوير سه بعدي براي انواع بازي ها ، جلوه هاي تصويري فيلم و تبليغات تلويزيوني مورد استفاده قرار مي گيرد. XSI محصول شركت سافت ايميج (Softimage) بوده كه اين شركت از سري زير شاخه هاي شركت بزرگ Avid است. نرم افزار فوق با سيستم عامل هاي ويندوز و لينوكس سازگاري داشته ولي براي رايانه هاي مكينتاش نسخه اي ندارد.

 

XSI در سه نوع بسته متفاوت اصلي ، اساسي و پيشرفته مطابق با نياز مشتريان و كاربران به بازار عرضه شده است. علاوه بر اين ، براي آشنايي و آموزش كاربران اين نرم افزار ، شركت سافت ايميج بسته آموزشي با نام Softimage|XSI EXP به طور جداگانه به بازار عرضه كرده است كه كاربران به وسيله آن مي توانند بدون خريد نرم افزار، با طرز كار آن آشنا شوند. دونسخه از اين نرم افزار به طور تخصصي حاوي برنامه هاي كاربردي براي طراحي و ساخت بازي هاي مختلف رايانه اي و مُدهاي مختلف بازي ها هستند. يكي از اين نسخه ها، نرم افزار Mod Tool نام دارد كه به عنوان نرم افزار كامل كننده نرم افزارValve Software در طراحي و ساخت بازي ها مورد استفاده قرارمي گيرد. از جمله بازي هاي معروفي كه با اين نسخه ازXSI طراحي و اجرا شده است مي توان به «نيمه جان 2» (Half Life2) اشاره كرد...

 

 

 

 

 

ويژگي ها و مشخصات نرم افزارXSI در يك نگاه :

1- XSI نرم افزاري گسترش پذير و باز (اوپِن سورس) است؛ اين نرم افزار همچون ديگر نرم افزار هاي تخصصي گرافيكي از كد منبع آزاد بر خوردار بوده و همين ويژگي سبب گشته تا قابليت گسترش پذيري داشته باشد؛ اين توانايي موجب جلب توجه مشتريان و كاربران به امكانات وسيع XSI شده است.

 

همانگونه كه شركت Alias براي گسترش محيط كاري نرم افزار «مايا» و بالابردن توانايي هاي آن مطابق با نياز كاربران با ابداع زبان تخصصيMEL اين قابليت را در نرم افزار مايا ايجاد نمود، شركت سافت ايميج نيز با طراحي كد منبع XSI به صورت باز، قابليت افزودن دستورها و گسترش محيط كاري نرم افزار را در آن به وجود آورده است. اين قابليت به وسيله زبان هاي اسكريپت نويسي مختلف از جمله جاوا اسكريپت، وي بي اسكريپت و پايتون قابل اجرا است.

 

علاوه بر اين با استفاده از ازبانهاي برنامه نويسي نظير C++ مي توان دستورات كاربردي و ابزار هاي جديد را مطابق با خواسته و نياز كاربران به قسمت هاي كاربردي نرم افزار اضافه نمود. فايل هاي XSI مي توانند با فرمت هاي XSI و FTK خوانده يا نوشته شوند.

 

 

2- گروهي از ابزار هاي قدرتمند موجود درXSI باعث بالا رفتن بهره وري كار شده و دسترسي را به داده هاي مختلف پروژه آسان مي سازند. اين گروه شامل دو نگرش شبكه اي و نگرش اجمالي است:

- نگرش شبكه اي در واقع يك نوع مرور گر وب بوده كه براي ديدن و استفاده فايل هاي مختلف ساخته شده در يك پروژه كاري از آن استفاده مي شود. علاوه بر اين، به وسيله آن مي توان كد هاي HTML پايه اي واسط كاربري را مشاهده كرده و براي اسكريپت نويسي مورد استفاده قرار داد.

- نگرش اجمالي فناوري اي است كه به وسيله آن مي توان به فايل هايHTML پايه اي در واسط كاربري دسترسي داشت و آنها را دستكاري كرد.

 

 

 

 

3- كارايي نرم افزار: از جمله خصوصيات ويژه نرم افزار اين است كه در اجراي يك پروژه به طور مستقل عمل كرده؛ بدين معنا كه مي توان بروي پارامترهاي مختلف يك مدل درهر پنجره كاري از يك پروژه، تغييراتي جداگانه انجام داد كه اين تغييرات به هم وابسته نيستند. اين ويژگي موجب بالارفتن كارايي نرم افزار مي شود؛ چرا كه بوسيله آن مي توان همزمان روي نقطه هاي مختلف پروژه كار انجام داد در حالي كه از عمليات تخريب كننده و جبران ناپذير كاربر جلوگيري شده و همچنين كاربر مي تواند يك عمليات را چندين بار تكرار كند.

 

 

4- رندر كردن در XIS: براي عمليات تبديل و رندركردن تصاوير ساخته شده XSI از دو نوع رندر استفاده مي كند:

 mental render كه از جمله نرم افزار هاي معروف رندركردن بوده و در نرم افزار مايا نيز از آن استفاده مي شود. اين رندر به صورت متراكم باXSI كار كرده و به صورت بر هم كنشي حين ساخت يك مدل مي توان عمليات رندر كردن مدل را انجام داد.

 Distribute render ماشين رندري است كه بر اساس وب طراحي شده و از طريق يك سيستم مديريت صف به نام Batch serve كار مي كند. با استفاده از اين سيستم مي توان عمليات گروهي از تصاوير و صحنه هاي ساخته شده در XSI را مديريت و تبديل كرد. همچنين بايد بدين نكته اشاره كرد كه به دليل ساختار الحاقي(Plug-in) نرم افزارXSI رندركنده ها مي توانند به صورت مهمان در سيستم كار كنند.

 

 

5- پويانمايي: نرم افزار XSI را مي توان براي طراحي و ساخت پويانمايي (انيميشن) نيز به كار برد؛ بنابراين XSI كليه فايل هاي متحرك سازي شده را به عنوان ورودي قبول كرده و مي توان بر روي آن ها انواع تغييرات و عمليات مربوط به ساخت پويانمايي را اعمال كرد؛ عملياتي نظير لايه گذاري، صداگذاري، تصحيح رنگ، تدوين، صداميزي (ميكس). همچنين به دليل وجود ابزار هاي مختلف همگامي (سينك) صدا و تصوير مي تواند عمليات lip-synching را نيز بر روي پويانمايي انجام دهد. با استفاده از كد هاي زبان برنامه نويسي SDK مي توان توانايي ها و قابليت هاي ساخت، تدوين و ميكس پويانمايي ساخته شده را مطابق با خواسته كاربر تغيير داد.

 

 

6- ساختار دروني: ساختار اصلي واسط كاربري اين نرم افزار بر پايه زبانXML بوده و با اين زبان نوشته شده است. اين ساختار موجب شده تا بتوان ابزار هايي براي بهينه سازي واسط كاربري و برقراري ارتباط هر چه بهتر با كاربر به واسط كاربري فوق اضافه نمود .

 

 

7- ساختار درختي: همانند نرم افزار Houdini اين نرم افزار نيز از ساختار درختي FX برخوردار بوده كه همين ويژگي باعث مي گردد تا ابزار هاي رنگ آميزي و نقاشي موجود در نرم افزار به وضوح تصوير بر پايه ساختار برداري و موازي وابسته شوند.اين فناوري در نسخه Avid Media Iilusion نيز استفاده شده است.

 

 

8- زبان هاي برنامه نويسي تخصصي در زمينه توليد تصاوير گرافيكي همانند زبان هاي Cg و HLSL همكاري يكپارچه اي با نرم افزار XSI داشته و به وسيله آن ها كاربر مي تواند به صورت بلادرنگ خروجي توليد شده را مشاهده كند، بدون اين كه از محيط نرم افزار خارج گردد.

 

 

مدير استوديوي Blur (برنده جايزه اسكار) درباره ی XSI چنين مي گويد: «متحرك سازها و متخصصان ما در استوديوي Blur با مشكلات و پيچيدگي هاي متعددي در ساخت پويانمايي هاي سه بعدي برخورد مي كردند. پس از مدتي در جهت رفع اين مشكلات، نرم افزار XSI را وارد چرخه توليد پويانمايي هاي سه بعدي كرديم و آن را در توليد جديدترين محصول خود به نام يك دوئل اشراف زاده اي به كار برديم. در ساخت اين پويانمايي ما به ساختاري طبقه بندي شده و مجهز به انواع جلوه هاي پيچيده سه بعدي جديد نياز داشتيم. XSI همانند يك قهرمان براي ما عمل كرد و ما را نجات داد. هنرمندان ما با استفاده از XSI ، توانستند شخصيت هايي جذاب با تاثيرگذاري فوق العاده خلق كنند.»

 

آخرین بروزرسانی در دوشنبه, 01 آذر 1389 ساعت 19:47